컨설팅

Convenient & Beneficial Intelligent Systems

Automotive SPICE®

The history of Automotive SPICE®

Automotive Software Process Improvement and Capability dEtermination의 약자

2001년 OEM Software initiative(HIS)의 결정에 따라 소프트웨어 및 전자 분야에 있는 공급자(supplier)를 평가하기 위한 성숙도 모델(maturity model)로 SPICE를 사용하기로 함

HIS(Hersteller Initiative Software)
  • -

    Car manufacturer Initiative Software

  • -

    자동차 분야에서 프로세스 평가 영역을 포함하고 있는, 소프트웨어 중심의 표준을 정의하고 있는 독일 OEM 대표 단체

2005년 Automotive Special Interest Group(AUTOSIG)가 Automotive SPICE® model 발표

2018년 현재 PAM 3.1 사용 중 (17년 11월 3.1 버전 배포)

ISO/IEC 15504 Structure

  • 15504~3: 2004
    Guidance on Performing
    Assessments
  • 15504~4: 2004
    Guidance on use for process
    improvement and process
    capability determination
  • Compliant Process
    Reference Model
    (in ISO/IEC 12207)
  • Compliant Process
    Reference Model
    (in ISO/IEC 15288)
  • 15504-1: 2004
    Concepts and vocabulary
  • 15504~2: 2003
    Performing an assessment
  • 15504-5: 2012
    An exemplar software life
    cycle process assessment model
  • 15504-6: 2013
    An exemplar system life cycle
    process assessment model
  • 15504-8: 2012
    An exemplar process assessment
    model for IT service management
  • 15504-7: 20008
    Assessment of organizational
    maturity
  • 15504-9: 2011
    Target process profiles
  • 15504-10: 2011
    Safety extension

Automotive SPICE® PAM and HIS scope

A-SPICE의 프로세스는 3개의 프로세스 카테고리(process category)와 각 카테고리 별 프로세스 그룹(process group)으로 구성

Primary Life Cycle Processes Organizational Life Cycle Processes Supporting Life Cycle Processes
- Acquisition process group(ACQ)
- Supply process group(SPL)
- Engineering process group(ENG)
- Management process group(MAN)
- Process Improvement process group(PIM)
- Reuse process group(REU)
- Supporting process group(SUP)


31개 프로세스로 구성되어 있으며, HIS영역 15개 프로세스가 포함되어 있음

A-SPICE Process

  • Acquisition Process Group
  • ACQ.03

    Contract agreement

  • ACQ.04

    Supplier monitoring

  • ACQ.11

    Technical requirements

  • ACQ.12

    Legal & administrative Requirements

  • ACQ.13

    Project requirements

  • ACQ.14

    Request for Proposals

  • ACQ.15

    Supplier qualification

  • Supply Process Group
  • SPL.1

    Supplier tendering

  • SPL.2

    Product release

  • Engineering Process Group
  • ENG.1

    Requirements elicitation

  • ENG.2

    System requirements analysis

  • ENG.3

    System architecture design

  • ENG.4

    Software requirements analysis

  • ENG.5

    Software design

  • ENG.6

    Software construction

  • ENG.7

    Software integration

  • ENG.8

    Software testing

  • ENG.9

    System integration

  • ENG.10

    System testing

  • Management Process Group
  • MAN.3

    Project management

  • MAN.5

    Risk management

  • MAN.6

    Measurement

  • Process Improvement Process Group
  • PIM.3

    Process improvement

  • Reuse Process Group
  • REU.2

    Reuse program management

  • Supporting Process Group
  • SUP.1

    Quality assurance

  • SUP.2

    Verification

  • SUP.4

    Joint Review

  • SUP.7

    Documentation

  • SUP.8

    Configuration management

  • SUP.9

    Problem resolution management

  • SUP.10

    Change request management

* HIS Scope Process

Automotive SPICE® Model

A-SPICE는 두 개의 구성요소로 이루어짐. 특히, PAM이 실제적으로 많이 사용됨.

  • - Process Reference Model(PRM)
  • - Process Assessment Model(PAM)

PAM은 프로세스의 능력을 평가하기 위해 두 가지 차원으로 구성됨.

  • - Process Dimension: 프로세스 카테고리, 프로세스 그룹으로 분류된 프로세스의 집합
  • - Capability Dimension: 모든 프로세스에 적용되며, 각 프로세스의 능력 수준을 평가하기 위한 지표

Capability Dimension을 위해 ISO/IEC 15504에서 정의 차용

  • - Six capability level
  • - Nine process attributes
  • - Four-point rating scale

Capability levels, Process attributes, and Rating scale

  • Capability levels
  • Process Attributes
  • PA 5.1 Process innovation
    PA 5.2 Continuous optimization
  • PA 4.1 Process measurement
    PA 4.2 Process control
  • PA 3.1 Process definition
    PA 3.2 Process deployment
  • PA 2.1 Performance management
    PA 2.2 Work product management
  • PA 1.1 Process performance
  • Rating Scale
  • N : Not achieved
  • P : Partially achieved
  • L : Largely achieved
  • F : Fully achieved

Measurement Framework

  • The previously described Predictable process is continuously improved to meet relevant current and projected business goals.

    Level 5 Optimizing Process
    PA 5.1 Process innovation
    PA 5.2 Continuous optimization

  • The previously described Established process now operates within defined limits to achieve its process outcomes.

    Level 4 Predictable Process
    PA 4.1 Process measurement
    PA 4.2 Process control

  • The previously described Managed process is now implemented using a defined process that is capable of achieving its process outcomes

    Level 3 Established Process
    PA 3.1 Process definition
    PA 3.2 Process deployment

  • Level 2 Managed Process
    PA 2.1 Performance management
    PA 2.2 Work product management

    The previously described Performed process is now implemented in a managed fashion (planned, monitored and adjusted) and its work products are appropriately established, controlled and maintained

  • Level 1 Performed process
    PA 1.1 Process performance

    The implemented process achieves its process purpose.

  • Level 0 Incomplete process

    The process is not implemented, or fails to achieves its process purpose.

Automotive SPICE® Key Concepts Schematic

Automotive SPICE® Traceability Concept

기대효과

A-SPICE는 양산 이전 단계에서 개발 품질을 향상시켜 전체 일정 및 비용을 절감할 수 있는 수단

유럽 OEM을 중심으로 자동차 개발 프로세스를 Automotive SPICE®로 구축하도록 RFQ가 작성되어 배포되고 있음. → 유럽 OEM 대응 및 수출 교두보 확보 가능

  • - Audi, BMW, Daimler, Porsche, Volkswagen, Ford, Volvo, FIAT
  • - OEM에 따라 capability level을 1-3수준으로 요구하고 있음.

A-SPICE model은 plug-in 개념의 모델이기 때문에 소프트웨어를 중심으로 다른 영역(hardware, mechanic 등)과의 통합이 용이하고 이를 기반으로 한 통합 모델 구현에 적합함. → 회사 전사에 내재화되어 있는 타 모델과의 통합 가능

특히, 기능 안전을 다루는 ISO 26262와 동일한 프로세스가 많아 ISO 26262와의 통합 모델 개발에 매우 적합한 모델로 판단됨. → 전장 분야의 기능 안전 구현을 위한 기반 모델로서의 역할

  • - 1단계: A-SPICE 프로세스 구축
  • - 2단계: A-SPICE + ISO 26262 통합 프로세스 구축