The history of Automotive SPICE®
Automotive Software Process Improvement and Capability dEtermination의 약자
2001년 OEM Software initiative(HIS)의 결정에 따라 소프트웨어 및 전자 분야에 있는 공급자(supplier)를 평가하기 위한 성숙도 모델(maturity model)로 SPICE를 사용하기로 함
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Car manufacturer Initiative Software
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자동차 분야에서 프로세스 평가 영역을 포함하고 있는, 소프트웨어 중심의 표준을 정의하고 있는 독일 OEM 대표 단체
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2005년 Automotive Special Interest Group(AUTOSIG)가 Automotive SPICE® model 발표
2018년 현재 PAM 3.1 사용 중 (17년 11월 3.1 버전 배포)
ISO/IEC 15504 Structure
- 15504~3: 2004
Guidance on Performing
Assessments - 15504~4: 2004
Guidance on use for process
improvement and process
capability determination - Compliant Process
Reference Model
(in ISO/IEC 12207) - Compliant Process
Reference Model
(in ISO/IEC 15288)
- 15504-1: 2004
Concepts and vocabulary - 15504~2: 2003
Performing an assessment - 15504-5: 2012
An exemplar software life
cycle process assessment model - 15504-6: 2013
An exemplar system life cycle
process assessment model - 15504-8: 2012
An exemplar process assessment
model for IT service management
- 15504-7: 20008
Assessment of organizational
maturity - 15504-9: 2011
Target process profiles - 15504-10: 2011
Safety extension
Automotive SPICE® PAM and HIS scope
A-SPICE의 프로세스는 3개의 프로세스 카테고리(process category)와 각 카테고리 별 프로세스 그룹(process group)으로 구성
Primary Life Cycle Processes | Organizational Life Cycle Processes | Supporting Life Cycle Processes |
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- Acquisition process group(ACQ) - Supply process group(SPL) - Engineering process group(ENG) |
- Management process group(MAN) - Process Improvement process group(PIM) - Reuse process group(REU) |
- Supporting process group(SUP) |
31개 프로세스로 구성되어 있으며, HIS영역 15개 프로세스가 포함되어 있음
A-SPICE Process
- Acquisition Process Group
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ACQ.03
Contract agreement
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ACQ.04
Supplier monitoring
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ACQ.11
Technical requirements
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ACQ.12
Legal & administrative Requirements
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ACQ.13
Project requirements
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ACQ.14
Request for Proposals
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ACQ.15
Supplier qualification
- Supply Process Group
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SPL.1
Supplier tendering
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SPL.2
Product release
- Engineering Process Group
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ENG.1
Requirements elicitation
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ENG.2
System requirements analysis
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ENG.3
System architecture design
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ENG.4
Software requirements analysis
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ENG.5
Software design
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ENG.6
Software construction
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ENG.7
Software integration
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ENG.8
Software testing
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ENG.9
System integration
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ENG.10
System testing
- Management Process Group
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MAN.3
Project management
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MAN.5
Risk management
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MAN.6
Measurement
- Process Improvement Process Group
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PIM.3
Process improvement
- Reuse Process Group
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REU.2
Reuse program management
- Supporting Process Group
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SUP.1
Quality assurance
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SUP.2
Verification
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SUP.4
Joint Review
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SUP.7
Documentation
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SUP.8
Configuration management
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SUP.9
Problem resolution management
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SUP.10
Change request management
* HIS Scope Process
Automotive SPICE® Model
A-SPICE는 두 개의 구성요소로 이루어짐. 특히, PAM이 실제적으로 많이 사용됨.
- - Process Reference Model(PRM)
- - Process Assessment Model(PAM)
PAM은 프로세스의 능력을 평가하기 위해 두 가지 차원으로 구성됨.
- - Process Dimension: 프로세스 카테고리, 프로세스 그룹으로 분류된 프로세스의 집합
- - Capability Dimension: 모든 프로세스에 적용되며, 각 프로세스의 능력 수준을 평가하기 위한 지표
Capability Dimension을 위해 ISO/IEC 15504에서 정의 차용
- - Six capability level
- - Nine process attributes
- - Four-point rating scale
Capability levels, Process attributes, and Rating scale
- Capability levels
- Process Attributes
- PA 5.1 Process innovation
PA 5.2 Continuous optimization - PA 4.1 Process measurement
PA 4.2 Process control - PA 3.1 Process definition
PA 3.2 Process deployment - PA 2.1 Performance management
PA 2.2 Work product management - PA 1.1 Process performance
- Rating Scale
- N : Not achieved
- P : Partially achieved
- L : Largely achieved
- F : Fully achieved
Measurement Framework
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The previously described Predictable process is continuously improved to meet relevant current and projected business goals.
Level 5 Optimizing Process
PA 5.1 Process innovation
PA 5.2 Continuous optimization -
The previously described Established process now operates within defined limits to achieve its process outcomes.
Level 4 Predictable Process
PA 4.1 Process measurement
PA 4.2 Process control -
The previously described Managed process is now implemented using a defined process that is capable of achieving its process outcomes
Level 3 Established Process
PA 3.1 Process definition
PA 3.2 Process deployment -
Level 2 Managed Process
PA 2.1 Performance management
PA 2.2 Work product managementThe previously described Performed process is now implemented in a managed fashion (planned, monitored and adjusted) and its work products are appropriately established, controlled and maintained
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Level 1 Performed process
PA 1.1 Process performanceThe implemented process achieves its process purpose.
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Level 0 Incomplete process
The process is not implemented, or fails to achieves its process purpose.
Automotive SPICE® Key Concepts Schematic

Automotive SPICE® Traceability Concept

기대효과
A-SPICE는 양산 이전 단계에서 개발 품질을 향상시켜 전체 일정 및 비용을 절감할 수 있는 수단
유럽 OEM을 중심으로 자동차 개발 프로세스를 Automotive SPICE®로 구축하도록 RFQ가 작성되어 배포되고 있음. → 유럽 OEM 대응 및 수출 교두보 확보 가능
- - Audi, BMW, Daimler, Porsche, Volkswagen, Ford, Volvo, FIAT
- - OEM에 따라 capability level을 1-3수준으로 요구하고 있음.
A-SPICE model은 plug-in 개념의 모델이기 때문에 소프트웨어를 중심으로 다른 영역(hardware, mechanic 등)과의 통합이 용이하고 이를 기반으로 한 통합 모델 구현에 적합함. → 회사 전사에 내재화되어 있는 타 모델과의 통합 가능
특히, 기능 안전을 다루는 ISO 26262와 동일한 프로세스가 많아 ISO 26262와의 통합 모델 개발에 매우 적합한 모델로 판단됨. → 전장 분야의 기능 안전 구현을 위한 기반 모델로서의 역할
- - 1단계: A-SPICE 프로세스 구축
- - 2단계: A-SPICE + ISO 26262 통합 프로세스 구축